-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7907 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با اين كه مسافرت در امروز بسيار آسات است، چرا باز نماز مسافر شكسته است؟

گرچه احكام اسلام همه اش داراي مصالح مي باشد و در قرآن و روايات به فلسفة بعضي از احكام اشاره شده است، ولي ما مؤظفيم همة عبادات را از روي تعبد و تسليم در برابر اوامر الهي انجام دهيم، گرچه به فلسفة عبادات آشنا باشيم. پس چون دستور اسلام اين است كه مسافر نماز را شكسته بخواند، در حال سفر با شرايط خاص نماز هاي چهار ركعتي را شكسته مي خواهنيم.

از طرف ديگر در اخبار و روايات دليل قصر نماز مسافر، نا امني راه ها و خستگي مفرط ذكر نشده تا با امن شدن راه ها و آسان شدن مسافرت، حكم قصر برداشته شود، بلكه از آن جا كه اسلام دين آسان سمحه سهله است،شارع مقدس به خاطر آسان گيري براي مسافر كه زحمت سفر را تحمل كرده، اين ارفاق را ارزاني داشته است، تا نماز خود را دو ركعت به جاي آورد. بديهي است اكنون با وجود امكانات فراوان، سفر كردن همراه با زحمت است، هر چند شكل آن تغيير كرده است، مثلاً در گذشته سفرها توام با خستگي جسمي بود، اما در حال حاضر سفر كردن خستگي روحي را به همراه دارد.

شخصي گويد: از عمر بن خطاب سؤال كردم: خدا مي فرمايد: اگر از فتنه انگيزي كافران مي ترسيد، عيبي ندارد كه نماز خود را به قصر بخوانيد، در حالي كه مردم در امنيت به سر مي برند. آيا باز بايد قصر بخوانند؟ عمر به من گفت: من از همين مطلب تعجب كردم و از رسول الله(ص) سؤال كردم، حضرت فرمود: بخشش و صدقه اي است كه خدا به شما داده، شما هم صدقة خدا را قبول كنيد.4[8]

مهمترين فلسفة نماز رعايت حالت تعبّد مي باشد تا روح بندگي در انسان زنده شود، يعني خدايا، من امر تو را اجرا مي كنم. كاري به فلسفه و حكمت احكام ندارم.

[8]تفسير الميزان، ج 5، ص 107.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.